Crowdfunding

Crowdfunding is een zeer oud fenomeen. Eeuwen geleden vond het al plaats. Er werden kerken gebouwd en iedereen moest daar een steentje aan bijdragen. Via de aflaathandel werden de kosten gedekt. Ondanks dat deze praktijken niet goed te praten zijn, is het een mooi voorbeeld om aan te tonen dat men vroeger al op een alternatieve manier aan geld probeerde te komen.

Want dat is crowdfunding in feite: Je probeert een gedeelte van het benodigde bedrag op te halen bij de mensen waarvan je denkt dat ze jouw doelgroep zijn. Je ontdekt dan direct of er ook echt vraag naar jouw product is, of de ‘crowd’ er is. Heel belangrijk is om ook zelf een gedeelte van de kosten voor jouw rekening te nemen. Je moet zelf financieel risico nemen om betrouwbaar over te komen. Een ander gedeelte van de som kun je halen bij de doelgroep. In deze tijd waarin banken minder geld uitlenen, is dat een hele goede manier om aan de slag te gaan.

ArtHelp ging op zoek naar het geheim achter crowdfunding door in gesprek te gaan met verschillende ervaringsdeskundigen. Met deze informatie willen wij artiesten een steuntje in de rug geven. Wil jij weten hoe je handig gebruik kunt maken van crowdfunding? Lees dan snel verder! Heb je daarna nog steeds onbeantwoorde vragen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Veel succes!

De kracht van crowdfunding

Het fenomeen komt veel voor in de muziekwereld. Voor artiesten is naast het geld ophalen ook marketing een belangrijk doel van crowdfunding. Crowdfunding zorgt ervoor dat jijzelf en anderen steeds weer over het project praten. Het bedrag moet in een bepaalde periode binnen worden gehaald. Daardoor ontstaat een bepaalde afhankelijkheid van je klanten. Dat is vaak voor mensen een drijfveer om een donatie te doen. Je wilt dat er aandacht aan jouw project wordt gegeven en je voert campagne om zoveel mensen te bereiken. Het is belangrijk dat je de consument duidelijk maakt waarom nu het juiste moment is om te doneren. Een campagne duurt meestal tussen de drie en twaalf weken. Het is een project met een begin en een eind, het loopt niet jaren door. Als het geld nu niet binnengehaald wordt, gaat het project niet door. Dat is de kracht van crowdfunding.

Het mislukt ook wel eens, omdat deelnemers het niet zien als een campagne, maar als een doneerpagina. Passieve crowdfunding gaat vaak de mist in. Wanneer je denkt dat mensen vanzelf wel gaan doneren, kom je bedrogen uit. Tijdens je campagne moet je in drie zinnen uit kunnen leggen wat jouw project is. Mensen moeten weten waarom ze voor jouw project moeten doneren.

Het opstarten van crowdfunding

Je kunt crowdfunding opstarten via een platform. De mensen die doneren verspreiden het financieel risico. Het merendeel van de platforms biedt de mogelijkheid om het geld terug te krijgen of in een ander project stoppen. Andere keren mag je het bedrag bij de artiest aan wie je gedoneerd hebt laten. Het is een

drijfveer voor de crowdfunder om hard te werken, omdat bij sommige platforms 90% van het beoogde bedrag binnengehaald moet worden. Het is daarom heel belangrijk dat je er met hart en ziel mee aan de slag gaat.

Wanneer je erover nadenkt om gebruik te gaan maken van crowdfunding, is het belangrijk om jezelf eerst af te vragen wat je precies wilt en wat je allemaal kunt. Je hebt een netwerk nodig om te beginnen. Wanneer je geen ‘crowd’ hebt, kun je ook namelijk ook geen ‘crowd’ vinden. Wanneer dat het geval is, kun je beter in je eigen omgeving wat geld proberen in te zamelen.

Waarom?

Als je nog steeds enthousiast bent over crowdfunding, is het belangrijk om aan jouw campagne te denken. Een succesfactor voor jouw crowdfunding is ‘de Waarom?’. Succesvolle bedrijven kunnen in een paar woorden omschrijven waarom ze een bepaald product maken. In de campagne moet je dat naar voren brengen. Stel jezelf de volgende vragen: Waarom wil ik dit? Waarom zou een ander dit product willen hebben? Dan worden mensen getriggerd en ze kunnen zich dan vereenzelvigen met jouw ‘Waarom’ en daardoor doneren, ondanks dat ze misschien bij een andere massa horen. Je moet iemand emotioneel raken.

Teken van waardering

Het tweede aspect van crowdfunding is ‘Teken van waardering’. Mensen doneren, maar ze krijgen ook wat terug. Dat is een emotionele beloning, iets waarmee je mensen beloont voor hun betrokkenheid. Dat kan heel ludiek zijn, laat daarvoor je fantasie de vrije loop gaan! Het belangrijkste is dat je niet iets lukraak kopieert, maar nadenkt over datgene wat je maakt en hoe je dat het beste kunt vertalen naar een creatieve beloning, die alleen jij kunt geven. De persoonlijke benadering zorgt ervoor dat het succesvol is. Mensen willen dat graag, ze voelen zich gevleid door die emotionele verbinding. Ook kun je natuurlijk verschillende beloningen verbinden aan verschillende gedoneerde bedragen. Dat is helemaal jouw eigen keuze!

Inner- en Outercirkel

Je bent nog steeds helemaal enthousiast? Goed! Denk dan na over de mensen die je wilt gaan bereiken. In eerste instantie natuurlijk je ‘Inner Cirkel’, de mensen die je persoonlijk kent. Ze voelen zich verplicht om te doneren, omdat ze je goed kennen. Deze groep zal je sowieso bereiken. Het zijn maximaal vijftig personen, die een klein bedrag zullen geven.

Je moet de mensen uit jouw ‘Inner Cirkel’ een reden geven waarom ze over jouw project gaan praten. Publiciteit is altijd goed! De personen uit jouw ‘Inner Cirkel’ hebben zelf ook mensen om hen heen, waartegen ze over jouw project kunnen vertellen. Het verspreidt zich naar de ‘Outer Cirkel’, waardoor je meer mensen enthousiast kunt maken om te doneren. Als het je niet lukt om uit je ‘Inner Cirkel’ te breken, haal je vaak weinig op en strandt het project. Om mensen aan het praten te

krijgen, moet je ze belonen en bedanken, zodat ze zich ambassadeur van jouw project gaan voelen. Laat ze bijvoorbeeld jouw albumhoes of demo zien. Op het moment dat je die transactie doet, doe je indirect de oproep om het verhaal over jouw project ook weer in hun eigen kring te verspreiden. Ook kun je mensen oproepen om reclame te maken via Twitter of Facebook, maar dit werkt vaak minder goed. Je kunt beter vanuit vertrouwen werken en het wekt meer sympathie op. De mogelijke donateurs voelen zich dan meer eigenaar dan slaaf.

Promotie

Promotie van je campagne is van onmiskenbaar belang. Helaas valt het ook niet mee. Wanneer je het alleen doet, is het voor jezelf op een gegeven moment erg irritant en wordt je cynisch of zakt de moed je in de schoenen. Zoek daarom vier of vijf mensen die je bij de crowdfunding willen bijstaan! Je moet het project namelijk elke keer promoten om de aandacht op je gevestigd te blijven houden. Het is belangrijk om daarom elke keer een vers nieuwsbericht naar buiten te brengen. De ervaring leert dat in de laatste week het meeste geld wordt gedoneerd.

Toch moet je van begin tot eind scherp zijn. Je moet informatie blijven geven, enthousiaste berichten de wereld insturen en netwerken. Wanneer je podia kunt vinden waar jouw project gepromoot kan worden, is dat helemaal mooi meegenomen. Als band moet je juist in die weken op gaan treden. Mensen die een emotionele verbinding hebben met de muziek, worden door een liveoptreden nog meer getriggerd om te doneren. Maar bovenal: houd goede moed en doe het samen! Dan weet ik zeker dat jullie crowdfunding een groot succes kan worden.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan vrijblijvend contact op.

Handige links

Meer informatie over crowdfunding kun je vinden op: www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland

Websites waar je jouw project op kunt zetten: www.sellaband.nl www.acthope.com/nl www.voordekunst.nl

Andere diensten waar je gebruik van kunt maken zijn Kickstarter, dat gespecialiseerd is in apps en nieuwe producten, en Wayv, een recentelijk opgestart Nederlands crowdfundingplatform.

Tekst: Niek Teune

Deel dit bericht met je netwerk.